Markku Oikkonen -
kilpaveneilyn kynäniekka
Nyt
esittelyssä vähän erilaisella, silti erityisen tärkeällä
tavalla kilpaveneilyyn liittyvä henkilö. Markku Oikkonen on yksi
tärkeimmistä suomalaisen kilpaveneilyn kuvioista kirjoittaneista
henkilöistä.
 |
Vene-lehti 1979 |
Pohjustusta tarinaan. Kun olen tutkinut
vanhempia kilpaveneilyn artikkeleita ja selannut tuloksia,
lehtijuttujen tekijöinä on mainittu monesti henkilöt Markku
Oikkonen, Ilkka Seppälä ja Hannu Hillo. Tapasin Markun ja Ilkan
viime kesänä Muistojen Suur-Saimaan ajoissa. Juttelimme Markun ja
Ilkan kanssa satamalaiturilla, jossa he katselivat minun
Venjan-historiikkikilpuria ja kertoivat tietojaan ja muistojaan
kyseisestä veneestä. Markku kertoi jo silloin vähän reportterin
vaiheistaan ja sovimme, että juttelemme aiheesta myöhemmin vielä
lisää. Helmikuussa 2018 saimme sovittua haastattelun Vene-messujen
yhteyteen. Jututin Markkua messuhallin kahviossa teekupposen ääressä.
 |
Markku venemessuilla helmikuussa 2018 |
Markun kiinnostus kilpaveneilyyn alkoi kesämökiltä
Taipalsaarelta. Ilkka Seppälän mökki oli lähistöllä ja yhdessä
tuli harrastettua monenlaista vesielämään liittyvää. Perheiden
moottoriveneet olivat ahkarassa käytössä. Vesisuksilla hiihdettiin
aina kun oli mahdollista. Lähellä asui ja vaikutti
Lappeenrantalaisia kilpaveneilijöitä joiden kilpailuja Markku ja
Ilkka seurasivat.
”Ensimmäinen
paikallinen idolini oli viime talvena edesmennyt Tuunasen Pate”,
kertoo Markku. ”Muistan, kun 60-luvun lopulla näin Paten Mercuryn
valkoisissa kisahaalareissa Lappeenrannan Halkosaaren laiturilla
H-luokan kilpaveneensä luona. Siinä oli suuren maailman
kilpaveneilyn tuntua.”
Aktiivinen
kilpaveneilyn seuraaminen Markulla alkoi 60-luvun lopulla, veneilyn
kultakautena. Silloin kisoihin lähtivät mukaan myös Fabritiuksen
veljekset Pentti ja Harry, jotka Markku nostaa esiin suomalaisesta
kilpaveneilystä. "Fabritiukset olivat sellainen kantava ja
oikeastaan alullepaneva voima. Ihan ilmiömäinen juttu, kaverit
tulevat kisoihin, ne on alle kolmekymppisiä, hallitsevat –
varsinkin Pentti - veneen suunnittelun ja valmistuksen, potkurit,
koneet ja osaavat vielä ajaa ja navigoida. Ne oli kova juttu.
Kuskeja oli paljon, mutta Fabbet nousivat heti yli muiden. Se oli
aikaa ennen kuin kirjoitin kisoista, mutta se vaikutti siihen että
myöhemmin aloin tehdä lehtijuttuja kilpaveneilystä." Markku
kehuu, että Suur-Saimaan ajoissa ja vastaavissa kilpailuissa
70-luvun alussa oli muutenkin oma tunnelmansa: "Porukkaa oli
paljon ja meininki oli sellaista rempseää. Mukana oli paljon
värikkäitä persoonia".
 |
Kuvassa Argo Zeus ja Fabritiukset, Tampereen Näsijärvellä vuonna 1973, luokka N. Kuva: Markku Oikkonen |
Ensikosketuksen
lehtimaailmaan Markku sai, kun hän oli vuonna 1975 katsomassa
tuttuja Ruotsinsalmen ajoissa ja hän otti siellä kuvia omaan
käyttöön. Pekka Rantakari ja Ilkka Seppälä olivat siellä
ajamassa H-luokassa ja kisojen julkaistussa tuloksissa oli jotain
epäselvyyttä. "En ole ihan varma miten se meni. Mutta kisasta
tuli tulokset Etelä-Saimaaseen ja sitä juttua piti oikaista. Olin
sitten yhteydessä lehteen ja sanoin että minulla on kuviakin siitä
kisasta. Rantakari-Seppälän valokuva laitettiin sitten lehtijutun
oikaisuun tai tarkennukseen mukaan. Siihen en kirjoittanut vielä
mitään tekstiä", Markku muistelee.
Myöhemmin
samana kesänä 1975 Markulle tarjoutui tilaisuus kirjoittaa
Etelä-Saimaaseen ensimmäinen oikea juttu. "Se oli sellainen
kisareissu Ruotsiin Mälaren Runt:iin, missä oli joutsenolaisia ja
imatralaisia kilpailijoita mukana. Tein sieltä sitten ensimmäisen
kilpavenejutun. Se oli jännittävä hetki, kun näki oman jutun
lehdessä."
Seuraavana vuonna Markku sopi
Etelä-Saimaan kanssa tekevänsä koko kesän kilpavenejutut,
yhteensä kymmenkunta juttua. Seppälän Ilkka otti kuvat ja Markku
kirjoitti. "Se oli sellainen peruskoulu lehtikirjoittamiseen.
Kun ne tehtiin yhden kesän aikana, niissä oli erona myöhempiin
laajoihin artikkeleihin se että nämä tehtiin tiukassa
aikataulussa. Usein piti tehdä juttu valmiiksi seuraavan päivän
lehteen. Piti omaksua aikataulut ja tavat tehdä ne jutut."
 |
Markku ja Ilkka Seppälä Ruotsinsalmen ajojen varikolla 70-luvun lopulla. |
Vuonna 1977 Markku rohkaistui ja meni tarjoamaan
juttujaan Vene-lehteen. Hänellä oli mukana mappi, jossa olivat
Etelä-Saimaaseen tehdyt jutut ja Ilkan ottamia valokuvia. "Näytin
mappia Vene-lehden päätoimittajalle Matti Murrolle. Muistan kun
annoin mapin sille ja se lehteili sitä. Käänsi sivuja hiljakseen
eikä puhunut mitään. Luki ja katsoi kuvia. Ajattelin, että
mitäköhän se sanoo, kyllä vai ei. Sitten Murto tokaisi että
selvä, seuraavaan lehteen kilpavene-esittely. Ja yhden neuvon Murto
antoi, taisi olla ainoa neuvo minkä koskaan häneltä sain. ’Älä
koskaan kirjoita kuvatekstiin, että voittajan on helppo hymyillä.’
Siitä se Vene-lehteen kirjoittaminen sitten lähti."
Markun
mielestä kilpaveneily oli 70-luvun loppua lähestyttäessä hiipunut
siitä kukoistuksesta, missä se oli ollut 60-70-luvun vaihteessa.
Silti aktiviteettia oli ja veneilystä riitti kirjoittamista, ja
varsinkin tietynlainen kansainvälistyminen oli nousussa. Erityisesti
kilpailu Ruotsissa oli aktiivisempaa ja suomalaiset pärjäsivät
siellä. "Mekin käytiin Roslagsloppetit ja tälläset. Siellä
näki että suomalaiset ottaa lajin vakavammin monessa suhteessa.
Toisaalta Ruotsissa oli joitain luokkia mitä Suomesta ei ollut.
Eivät olleet kaikki niin veren maku suussa kilpailemassa."
Niihin
aikoihin tuli katamaraanit matkakisoihin pysyvästi. "Samalla
tuli kovemmin esiin lajin erikoistuminen, mikä oli kyllä näkyvissä
joitain vuosia aiemminkin. Kisoihin ei enää lähtenytkään joka
kaveri mökkiveneellään, vaan se oli jo ihan spesiaalitoimintaa."
 |
Vene 8/78 |
80-luvun alussa Markku sai uutta perspektiiviä
kotimaisiin kisoihin verrattuna, kun hän pääsi tekemään juttua
Norjassa Drammenissa OZ (myöhemmin F1)-luokasta, ja Ruotsissa
Roslagsloppet/Örengrundsloppet kisaviikonloppuna Offshore ykkösistä.
Drammenin kilpailuiden juttu meni OZ-luokan esittelynä Tekniikan
Maailmaan.
80-luvun alussa suomalaisessa
kilpaveneilyssä elettiin melko hiljaista aikaa. 80-luvun
puolivälissä Ilkka Seppälä oli käynnistämässä Formula-4
cuppia, Neste Sigma Cuppia. Markku oli siinä mukana. Ilkalla ja
Markulla oli tavoitteena luoda Suomeen sellaisia kilpailuja ja
toimintaa, josta he itsekin haluaisivat kirjoittaa. He halusivat
nostaa suomalaisia kilpailuja korkeammalle tasolle. "Se
tarkoittaa sitä, että pitää olla enemmän kilpailuja, enemmän
kovia kuskeja, kansainvälisyyttä, yleisölle tiiviitä ja näyttäviä
kisoja, ja palkinnot eri tasoa kuin aiemmin. Ja sitten pitää olla
näkyvyyttä ja julkisuutta." Ensimmäinen Formula 4-cup oli
vuonna 1986. Niitä oli sen jälkeen useampana vuonna aina 90-luvun
puolelle saakka. 90-luvun alussa mukana olivat myös F2-veneet.
"Minun mielestäni se oli Suomen kilpaveneilyn toinen
kukoistuskausi 60-70-luvun taitteen matkaveneilykauden jälkeen. Oli
hienoa olla järjestämässä sitä. Niihin sitten liittyi jutun
tekoa ja videoiden tekoa ym. jolla saatiin medianäkyvyyttä. Mutta
ilman Ilkkaa näitä cupeja ei olisi tullut. Hän oli se varsinainen
moottori." Formula 4-cupit olivat siihen aikaan
osallistujamäärältään Euroopan suurimpia veneluokkia. Luokassa
järjestettiin avoin Suomen mestaruus, johon tuli mukaan kilpailemaan
huippuja ulkomailtakin, mm. Hollannista, Ruotsista ja Englannista.
Mukana olivat mm. Mats Kimby ja Owen Jelf. Kilpailut olivat siis
kansainvälisiä ja korkeatasoisia.
80-luvun
loppupuolella Markku kirjoitti Ilta-Sanomiin Formula 4-kisoista.
"Olin yhteydessä Ilta-Sanomien urheilutoimituksen päällikköön
ja kerroin tästä kilpavenesarjasta, ja kysyin, ettekö te voisi
kirjoittaa siitä. Kehuin tietysti luokan kansainvälisyyttä ja
kovaa tasoa. Sitten tuli jotenkin puheeksi, että olin itsekin
kirjoittaja. Sitten päällikkö kysyi, että mitä jos sä
kirjoittaisit cupin joka kisasta, yksi liuska per kisa." Markun
mukaan se oli omanlaisensa kokemus, kun aikataulut oli tiukat. "Aina
kisapäivän iltana piti keretä kirjoittaa juttu ja faksilla tai
puhelinsanelulla lähettää vielä toimitukseen, tai viedä se
itse." Markun viikonlopuilta ei tekeminen loppunut, sillä
samaan aikaan hän teki videoita kilpailuista.
Markun
mielestä Formula-cupien jälkeen kilpailuiden osanottajamäärät
Suomessa ovat olleet huolestuttavan alhaisia. "Kulta-aikojen
osallistujamääriin ei varmaan milloinkaan enää päästä."
Jo 80-luvun alussa suomalainen Aarno Häkkinen kilpaili
Formula ykkösissä, mutta menestystä ei kummemmin tullut. Pertti
"Patu" Leppälä oli ensimmäinen suomalainen, joka
oikeasti pärjäsi Formula ykkösissä. Ja sitten viimeistään kun
tuli Sami Seliö, suomalainen kilpaveneily oli maailman huipulla.
Markun mielestä tämä oli tavallaan kolmas suomalaisen
kilpaveneilyn kohokohta. "Vaikka olihan näitä
matkavenemestaruuksia MM-ja EM-tasolla ollut, mutta siellä oli
monesti olleet lähinnä suomalaiset vastaan ruotsalaiset. Mutta
toisaalta puolileikillään voi sanoa, että jos jossain ollaan
parempia kuin ruotsalaiset, niin silloin ollaan todennäköisesti
aika korkealla maailmanmitassa." Ykkösissä Sami vielä jatkaa
ja Filip Roms on vahvasti nousussa, eli pohja siellä on vahva.
Ratapuolella on myös hienosti hoidettu junioritoiminta, ja sieltä
nousee koko ajan kuskeja isimpiin luokkiin.
 |
Vauhdin Maailma 8/85 |
Kun
tuli puhetta villeistä kisoista, Markku muisteli: "olikohan
vuonna -85 kun tein jutun villeistä kilpailuista Pieksämäen
Naarajärvellä. Sieltä kisojen puuhamies Harry Sutinen otti
yhteyttä ja houkutteli tekemään lehtijutun kisoista. Menin
paikalle ja täytyy sanoa, että harvoin ovat kisajärjestäjät
olleet yhtä vieraanvaraisia toimittajalle. Silloin oli vähän
vastakkainasettelua moottoriveneliiton kilpailujen ja villien kisojen
välillä. Turvallisuusasiat ja se miten villit kisat oli niin
suosittuja. Mietin silloin että miten tulen esittämään tämän.
Kun virallisissa kisoissa oli kisaorganisaatiot ja turvallisuusasiat
määritelty tarkkaan, villeissä kisoissa oli tavallaan niin, että
jos kaikki menee hyvin ja ilman onnettomuuksia niin sitten ei mitään,
mukavat kisat, mutta jos sattuu jotain, miten menevät toimintamallit
ja vastuukysymykset niissä asioissa. Kaj Kerppola ajoi silloin
siellä ja sen näki, että tästä kaverista tulee jotain, ei
sellaisen kannata pelkkiä villejä kisoja ajaa."
Markku
teki Vene-lehteen katamaraaneja käsitelleen jutun viitisen vuotta
sitten. "Siinä yritin jäljittää Suomen ensimmäisiä
katteja, pääsinkin aika pitkälle mutta sitten huomasin, että aika
ei riitä aivan kaikkien kuvioiden selvittämiseen."
Ensimmäisten katamaraanien olemassaolo on aika vähien faktojen
varassa ja hankala selvittää. Vuonna 1985 Markku haastatteli Tauno
Laulaista. "Sieltähän tuli juttua ja hienoja tarinoita. Yritin
selvittää, että mikä vuosi se tarkalleen oli, kun Tauno teki
ensimmäisen katamaraaninsa. Taunolta tuli savolaistyyppinen vastaus,
että saatto se olla sillon tai saatto olla tällön. Sen takia on
tärkeätä historiajutuissa jäljittää myös vanhoja dokumentteja,
sieltä voi löytää vastauksia."
Lehtijutun
perusteella Taunon ensimmäinen katamaraani valmistui vuonna 1965.
Haasteena vanhojen asioiden selvittämisessä on se, että ihmiset
muistavat asioita eri aikoihin ja eri tavalla, kuin ne oikeasti
olivat. Siitä olimme Markun kanssa samaa mieltä, ja että
todellisuuden selvittämiseksi dokumentit ovat luotettavampia.
"Tietysti niitä voi sitten yhdistellä, se on sellasta
palapelin tekoa." Varhaisten katamaraanien selvitystä
hankaloittaa sekin, että on olemassa tavallinen kaksirunkoinen vene,
eli katamaraani jossa on kaksi runkoa yhdistetty toisiinsa, ja oikea
tunnelipohjainen katamaraani, jossa runkoja yhdistävän veneen osan
aerodynaamisia ominaisuuksia käytetään venen kulun hyväksi.
"Siihen aikaan 60-luvulla otettiin valokuviakin vähän ja
veneistä otetut kuvat on otettu niin kaukaa että niistä on vaikea
saada edes mitään selvää", Markku harmittelee.
Tärkeimmistä
tekemistään Vene-lehden laajemmista jutuista Markku nostaa esiin
Argon tarinan vuodelta 2001. "Koko Argon tarina nousulistojen
tarkkuudella 60-luvun lopusta alkaen. Siihen olen erittäin
tyytyväinen, jopa sen jutun taitto on hieno. Kuvat on hyviä. Se oli
ihan täysosuma." Myös S.O. Fagerströmin tarina 2000-luvun
alussa ja Timo Mäkisestä tehty juttu ovat jääneet mieleen. "Se
Timo Mäkisen haastattelu tehtiin -98 ja ilmestyi 99. Se oli hieno
legendan haastattelu. Oli mielenkiintoista, että kun Mäkinen ajoi
rallia, niin sillä oli niitä koirankoppi-Minejä, mutta kun se ajoi
veneellä niin ne oli huipputason isoja kalustoja. Sekin oli
erikoista, kun suomalainen lähtee rohkeasti maailmalle ja luo
kontakteja maailman huippu-venesuunnittelijoihin. Ja olihan se
Brittein saarten ympäriajon kulku ja Mäkisen voitto ehkä kaikkien
aikojen kilpaveneuutinen suomalaisessa mediassa."
 |
Timo Mäkisen Cougar Tullisalmessa Suur-Saimaan ajoissa vuonna 1970. Kuva: Markku Oikkonen |
Markku on siis kirjoittanut kilpaveneilystä juttuja
Etelä-Saimaaseen, Vene-lehteen, Vauhdin Maailmaan, Ilta-sanomiin,
Kippariin , Urheilulehteen, Tekniikan maailmaan ja Länsiväylään.
Lisäksi on ollut kilpavenekatsauksia yli kymmeneen
moottoriurheilukirjaan. Ilkka otti useimmat kuvat. Hän myös
kirjoitti itse juttuja.
Markku teki lehtijuttujen
lisäksi myös videoita kilpaveneilystä. "Kaitafilmejä ensin.
Suurin osa on tallessa. Alkuun kuvasin Lappeenrannan
Moottoriveneseuran moottoriveneralleja ihan itselle. Sitten muutama
Moottoriveneseuralle. Ja Suur-Saimaan ajoja ja Ruotsinsalmen ajoja
kuvasin kanssa kaitafilmille." Myöhemmin Markku ja Ilkka
tekivät elokuvan: S.O. Fagerström - ennätyksestä ennätykseen.
Videolla S.O.:ta haastatellaan ja kerrotaan S.O.:n ura lyhyesti ja
kuvataan maailmanennätyskoetta, joka suoritettiin Kangasalla
Fagerströmin kesäpaikalla vuonna 1982. Tämä elokuva on esitetty
televisiossakin. Vuonna 1983 Markku teki elokuvan Sami Salomaasta.
Sami ajoi silloin SE-luokassa hopeanvärisellä Sjöberg-katilla
jossa oli Busterin mainokset. "Seurattiin Samia useassa kisassa,
Tanskassakin. Mutta oli huono säkä, että Sami ei sinä vuonna
pärjännyt. Seuraavana vuonna Sami ajoi sitten MM-hopeaa ihan parin
sekunnin erolla ensimmäiseen. Sikäli olisi ollut mukava, jos
silloin olisi tullut se MM-hopea, kun kuvattiin."
Formula-cupeista Markku teki useamman videon. Ilkka oli
näissäkin tuottajana.
Markulla on myös
omaa kokemusta kilpailemisesta, kartanlukijana. "Olen ollut
kartanlukijana vuonna 1972. Se oli itse suunniteltu ja rakennettu
vanerivene B-luokkaan. Seppälän Ilkka oli kuskina ja minä olin
navigaattorina. Osallistuttiin Etelä-Saimaan moottoriveneralliin,
mutta se vene hajosi, pohjavaneri petti. Kilpaveneilyni jäivät
siihen. Se taisi olla Suomen lyhin kilpaveneura, Lappeenrannan
Korkkitehtaan rannasta Kirjamoinsalmeen. Huomasin, ettei
kilpaveneellä ajaminen ole minun lajina. Muut saavat ottaa ne riskit
ja uhrata kaiken vapaa-aikansa ja rahansa siihen."
 |
Nuuttilan veljekset ja Argo 16, Kotkassa 70-luvulla. Kuva: Markku Oikkonen |
Kilpaveneluokissa tehot ovat kasvaneet, mutta Markun
mielestä ideaali kilpaveneluokka olisi vanha E-luokka Argo 16/17
veneellä ja jollain 50-65-hevosvoimasella Mercuryllä. "Se on
hyvä yhdistelmä. Ei se tarvitsisi enempää tehoa. Siinä
toteutuisi parhaiten kilpa, kuka saa kulkemaan koviten. Tähän
varmaan liittyvät nostalgiset muistot kilpavenekesästä 1972, kun
Fabbet ajoivat E-luokassa ja voittivat muistaakseni 12 kisaa 13:sta.
Argo 16/17-venettä voi kehua monella tavalla, mutta minusta se on
myös suomalaisen teollisen muotoilun mestarinäyte, toiminnallisesti
huippua, sopusuhtainen muodoiltaan ja tyylikäs. Sille olisi kuulunut
arvostusta myös tässä suhteessa."
 |
Vene-messuilla 2018 |
Markku
oli helppo jututettava, tarinaa tuli selkeästi ja Markku muisti
vuodet tarkkaan. Sanoinkin Markulle, että välillä näin päin,
haastattelija ja jutuntekijä on nyt haastateltavana. Itseä
kieltämättä jännitti haastattelu, kun nyt haastateltavana oli
kokenut konkari. Minulla oli muutama tukikysymys paperilla mukana, ja
Markku taisi osata lukea kysymykset etukäteen, vaikka paperi oli
hänestä katsoen ylösalaisin. Sen verran sujuvasti Markun juttu
kulki, että ei tarvinnut montaa asiaa kysyä erikseen. Ja oli
tietysti kiva kuulla Markun vinkkejä ja saada kannustusta historian
taltioimisessa. Markun mielestä kilpaveneilystä on ollut niin vähän
kirjoittajia. "Vanhat tiedot ja muistot on arvokkaita. Ne pitää
kerätä ja tallentaa,"