perjantai 15. heinäkuuta 2016

Tunnelmia 2016 Muistojen Suur-Saimaan ajoista

Vuodesta 2007 alkaen on järjestetty Muistojen Suur-Saimaan ajoja. Ajoissa kunnioitetaan vanhojen Suur-Saimaan ajojen henkeä. Tapahtuma on tarkoitettu nopeahkoille moottoriveneille, sekä vanhoille että uudemmillekin. Vuodesta 2015 alkaen tapahtumassa on ollut oma lähtö historiikkiveneille. Koska varsinaisia kilpa-asussa säilyneitä veneitä on Suomessa todella vähän, alkuperäisestä kilpamoottorista puhumattakaan, historiikkilähtöön on otettu mukaan muitakin vanhoja veneitä. Osalla ei varsinaisesti kilpaa ole ajettu, mutta historiikkimeininki on kohdallaan.

Itse olen kyseisessä tapahtumassa käynyt yrittämässä ajaa kolmena vuonna Bella Mosquitolla, jonka perässä oli 50hv Terhi. Kyseisellä venemallilla on osallistuttu aikoinaan varsinaisiin Suur-Saimaan ajoihin C-luokassa. Moottorina Mosquitoissa oli monesti 40hv mercury. 50hv Terhiä ei kilpailuissa aikanaan käytetty. Moottori muutenkin olisi kuulunut E-luokkaan 850cc iskutilavuuden takia. Oma Mosquitoni oli maalattu näyttämään 70-luvun C-luokan kilpaveneeltä, mainoksia olin apinoinut Osku Wilskan veneistä ja kilpanumeroiden tyyliä Tommi Vormiston D-717 Argosta. Ja punainen nenähän Mosquitoon piti maalata myös. Ja koska isommilla Terheillä ei Suomessa ajettu kilpaa, maalasin Terhin kopan muistuttamaan Archimedeksen koppaa. No, kokonaan en Muistojen Suur-Saimaan ajojen reittiä saanut Mosquitolla ajettua yhtenäkään vuonna. 

MSSA 2015.

Koska Mosquiton tilalle kaavailtu historic offshore-pakettini ei kerennyt valmistua kesän 2016 Muistojen Suur-Saimaan ajoihin, päätimme lähteä seuraamaan ajoja katsojina. Lainasimme tyttöystäväni ja serkkuni kanssa isäni tuulilasiveneen. Laskimme tuulilasiveneen Luukkaansalmen sillan luota ja ajoimme reitin varteen katselemaan ohiajavia veneitä. Allekirjoittaneen kartanlukutaidoissa on vähän hiomisen varaa, kun ensin löydetty "tosi hyvä katselupaikka" ei ollut edes reitin varressa...

Historiikkilpaveneharrastajan näkökulmasta kiinnostavimpia veneitä reitillä olivat:

Katti 123. 
-Ensimmäisenä ohi ajanut Katti 123 jota ohjasti Jorma Hartikka. Kartturina hänellä oli Tommi Vormisto. Välillä näinkin päin, aikanaanhan tehtävät olivat päinvastoin.

Argo 18

-Ari-Pekka Rötkön keltainen Argo 18 ja Mercury v6, joka veneenä natsaa vanhaan hyvän ajan meininkiin. Apa on kuitenkin modernisoinut veneen ja moottorin ilmettä hieman tuoreemmaksi.

Argo 18

-Veikko Rasan Argo 18 joka jo hienolla tuulilasilla, salkkukoppa v6 Mercuryllä ja vaijeriohjauksella lunasti paikkansa historiikkilähdössä. Kartanlukijalla näkyi olevan aidot Måsen racer-liivitkin päällä.


Argo 16
-Sami Pylkön Argo 16 Jossa hienosti vanhaan malliin E-111 tunnus ja Mobilin mainos. Ja kivasti ulvova Johnson Stinger perässä

Merinyl
-Teemu Majurin Merinyl. Harvinainen vene joka kulkee. Tämänkin perässä parkui Johnson Stinger

Jari Parkkinen & Finnspeed Mosquito & Mercury 50
Mika Selänne & Finnspeed Mosquito & Mercury 400

Juha Selänne & Finnspeed Mosquito & Mariner 40

-Mika Selänteen Finnspeed Mosquito jossa perässä Mercury 40. Oikeiden Suur-Saimaan ajojen C-luokan veneen kaltainen paketti. Erityisplussat myös muille Moskiittomiehille ja -naisille!

Raisport
-Tomi Kanniaisen Raisport. Venemalli juuri niitä joilla aikanaan aloteltu Suur-Saimaan ajoja. Moottori oli hieman modernimpi 60 Yamaha

Pukatti P3
-Joni Hellmanin Pukatti P3 jossa oli sellaista oikeeta pioneerihenkeä läsnä. Porukasta erottuva venemalli

Marino Mustang
-Teemu Myllymäen Marino Mustang madalletulla tuulilasilla ja hienosti huutavalla v4 Johnsonilla

Kun kaikki veneet olivat ajaneet ohitse, köröttelimme itse Lappeenrannan satamaan katselemaan mihin muutama odotettu vene jäi. Kävimme myös evästämässä Sataman Loisteessa.

-Paavo Pernun OWM ei ollut noussut liukuun, joten Paavo nosti veneen trailerille.

-Panu Pietikäisen Argo 17 ja Mercury 850xs paketissa oli muita teknisiä murheita, joten sekin oli jäänyt satamaan

Evästauon jälkeen ajoimme takaisin odottamaan Puumalasta Lappeenrantaan palaavia veneitä. Kun ensimmäisinä ei tullutkaan odotettuja historiikkiveneitä, ajattelimme että lähtöjärjestystä on varmaan jotenkin muutettu, oltiinhan kuultu kritiikkiä isojen veneiden tekemistä aalloista. No, siinä ajeli ohitse tuoreempia veneitä, ja lopulta historiikkejakin alkoi näkyä. Siinä meni suurinpiirtein kaikki ohitse, mutta Katti 123:a ei kuulunut. Sitten alkoi heräilemään huoli siitä että jotain on sattunut. Ajoimme lainaveneen rantaan ja nostimme trailerille. Ajoimme sitten trailerin kanssa satamaan. Siellä alkoi kuulua uutisia että 123 olisi kaatunut matkalla. Noh, eihän se sen veneen eikä miehistön ensimmäinen kerta ollut. Kuulimme että miehistö oli säilynyt rytäkässä suurin piirtein ehjänä.

Tapahtuma oli jälleen kerran hieno, nyt näin tapahtuman kunnolla katsojaveneestä. Paljon hienoja ja nopeita veneitä nähtiin. Vauhtia ja hienoa tunnelmaa. Tapahtuma herätti myös hieman ajatuksia turvallisuuden ja käytännön järjestelyjen suhteen. Onhan meillä kotikulmillakin ajoja, ja samat huomiot kohdistan niihinkin turvallisuuden suhteen.  Mutta joka tapauksessa, ainutlaatuinen tapahtuma Suomessa, yksi kesän pakollisista nähtävyyksistä.

Kaikki kuvat: Suvi Nieminen / www.suvin.net

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti