sunnuntai 31. tammikuuta 2016

Historiikkikilpaveneitä Peurunkaan esittely osa 1/2

Ensi kesänä 10.-12.6. ajetaan Keski-Suomessa, Laukaan Peurungassa Formula 2 maailmanmestaruusosakilpailu. Kilpailujen täyteohjelmaksi on saatu sovittua vanhojen kilpaveneiden näytösajo.

Tiesin kilpailujen järjestäjän Markus Nenosen mielenkiinnon Haukivuorella ajettuja venekilpailuja kohtaan. 
Laitoin hänelle sähköpostia ja kutsuin hänet katsomaan meidän omia kokoontumisajoja Kyyvedellä tulevana kesänä. Markus kyseli myöhemmin mahdollista valmiutta ja mielenkiintoa lähteä ajamaan Peurunkaan vanhoilla kilpaveneillä.

Valmiuksia ja mielenkiintoa veneharrastajilta tiedusteltiin joku tovi, ja mielenkiintoa löytyi. Alkuun löytyi kymmenen mahdollista venepakettia, ja enemmänkin olisi löytynyt. Myöhemmin venemäärää kuitenkin supistettiin ja lopulta saatiin sovittua mukaan kahdeksan venepakettia.

Itsellä oli tietynlainen visio osallistuvista veneistä: hyvä läpileikkaus entisaikojen kilpaveneistä ja tiettyä venemallia yksi lajiaan. Porukkaan saatiin kahtiajako: puolet rataveneitä, puolet matkakilpailujen veneitä.

Osallistujalista löytyy F2 Peurunka Finland -tapahtuman nettisivuilta täältä. Pieni esittely osallistuvista veneistä ja kuljettajista. Ensin rataveneet ja toisessa osassa esittelen offshoreveneet.

Rataveneet

kuva: Markus Paasonen/Petteri Teittinen
1. Katti Laulainen, Mercury 650 xs. Tatu Marttinen. Vene on Tauno Laulaisen ja Niilo Nikulaisen yhteistyönä syntynyt vanerinen katamaraani, pituutta noin 4,3m, leveyttä 1,8. Rakennettu villejä kyläkilpailuja varten 1978-1979. Venemalli olisi käynyt aikanaan myös luokkiin OE ja SE. Vene kunnostettu kesällä 2015. Moottorina veneessä Mercuryn 650xs-kilpamoottori jota käytetty Suomessa enemmän matkakilpailujen E-luokassa. (ratapuolella 650x:ää OE:ssä) Moottorin omistaja Jorma Hartikka. Kuljettaja onkin jo esitelty blogissa aiemmin.


kuva: Tatu Marttinen
2. Katti Formula4, Yamaha 70 ces. Janne Räisä. Vene on Tauno Laulaisen ja Niilo Nikulaisen yhteistyönä syntynyt vanerinen formulatyylinen katamaraani. Rakennettu 1986 SE-luokan sääntöjen mukaan. Veneellä ajettu villejä kyläkilpailuja Mercuryllä, Suzukilla ja Yamahalla.
Vene on tosi siistissä vuoden 1989 asussa (kuvassa vain pölyä pinnassa) ja alkuperäisellä omistajalla, Niilo Nikulaisella. Moottorina veneessä Yamaha 70 ces, moottori joka hallitsi SE/S-850(F4) sarjaa Suomessa ja muualla aina luokan lopettamiseen asti.
Kuljettaja Janne Räisä. Haukivuoren kasvatti hänkin, nykyään mikkeliläinen. Elänyt lapsuutensa seuraten pappansa Niilo Nikulaisen kilpaveneilyä ja lähiseudun venekilpailuja, ja nyt harrastaa aktiivisesti itsekkin sporttisia veneitä.

kuva: Eero Scherman
3. OWM, Mercury 50. Paavo Pernu. Vene on OWM-tallin (Olli W. Mildh ja muut) Porvoossa rakentama/rakennuttama vene, jolla Matti ja Liisa Laitinen osallistuivat vuoden 1971 Suur-Saimaan ajoihin kilpailunumerolla D-470. Ajettu myös ratapuolella SD-luokkaa. Veneen mitat 4,75x1,40.  Veneen erikoisuutena on rungon sisäpuolella hiilikuitunaruista tehty vahvistus. Vene on kunnostettu 2010-luvulla. Moottorina 50 Mercury, joita käytetty Suomessa aikanaan juuri SD-luokassa.Kuljettaja Paavo Pernu Kauvatsasta. Paavoon olen tutustunut Archimedes Pentan peräkauppojen ja Muistojen suur-saimaan ajojen kautta. Veneharrastaja jolla kova tietämys perämoottoreista.

Kuva: Tatu Marttinen
4. TG-Special, Mercury 20. Petri Häkkinen. Vene on Tage Gustafsonin 70-luvulla suunnittelema ja rakentama pieni ratavene. Menestyksekäs venemalli jolla ajettu luokkia SB, SC ja myös kaksipaikkaisilla matkakisoja. Venemallilla kilpaillaan myös nykyisin. Petri on kunnostanut venettä 2015 ja kunnostus jatkuu keväällä. Moottorina Mercury 20 "peltipantamercury". Moottoria käytetty ratapuolella SB-luokissa ja B-luokassa matkakilpailuissa. Kuljettaja Petri Häkkinen Pieksämäeltä. Petrinkin kiinnostus kilpaveneisiin lähtöisin Kyyveden kilpailujen seuraamisesta. Serkkuni Petri on yksi Kyyveden kokoontumisajojen taustavoimista, ja hän omistaa TG:n lisäksi puolikkaan isommasta historiikkikilpaveneestä.


Nyt olisi erityisen hyvä tilaisuus nähdä monenlaisia kilpaveneitä saman viikonlopun aikana, niin uusia kuin vanhojakin. Menkäähän tutustumaan Peurungan kisojen nettisivuihin ja varatkaa päivät kalenterista!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti