Paloja suomen kilpaveneilyn historiasta
Nopeusveneilijöiden joukosta on noussut vuosi vuodelta enemmän esille vanhoja kilpaveneitä.Aktiivinen historiikkiveneiden harrastaja Tatu Marttinen ylläpitää Blogia “Kilpavenenostalgiaa”.
Kirjoittaja esittäytyy
Noniin, polkaistaanpa tämä blogi käyntiin kirjoittajan esittelyllä.Olen Tatu Marttinen, 80-luvulla syntynyt Haukivuoren kasvatti. Tällä hetkellä asun Mikkelissä ja omistan kolme historiikkivenettä ja yhden puoliksi serkun kanssa.
Oma kiinnostus kilpaveneisiin on herännyt jo pikkupoikana, kun isäukko osti 90-luvun alussa 16-Argon, “veneen, jossa oli rallipenkit” ja 65hv Mercuryn. Kilpaveneilystä kiinnostunut pappani kertoi tarinoita lähes naapurissa Kyyveden Kapustasalmella käydyistä villeistä kilpailuista, joissa isän veneen kanssa samanlainen Argo oli ajettu nurin. Papalla oli siitä valokuvakin. Papan kanssa tuli moneen otteeseen katseltua kuvia Kapustalta. Papalla oli paljon tarinoita kerrottavanaan, olihan hän itsekin ajanut samoissa kilpailuissa 50-luvulla itse rakennetulla puuveneellä ja Chevroletin autonmoottorilla.
Tarinoissa oli kuitenkin ristiriitoja, vuodet ja veneet tuntuivat menevän välillä vähän sekaisin. Siitä alkoi hinku selvittää, mitä faktat oikeasti olivat ja löytyisikö kilpailuista lisätietoa. 2000-luvun alussa aloin käymään läpi savolaisten sanomalehtien mikrofilmiarkistoja Kuopion ja Mikkelin kirjastoissa. Aluksi arkistojen läpikäyminen oli hankalaa, kun ei tiennyt minä vuosina ja päivinä kisoja oli ajettu. Piti käydä joka kesän mikrofilmit läpi Kapustan maininnan perässä ja samalla tuli luettua muutkin kilpavenejutut. Silloin kaikkia juttuja ja valokuvia en vielä ymmärtänyt, mutta yleiskuva Kyyveden kilpailujen historiasta alkoi hahmottua. Kapustasalmen kilpailuista kertovissa jutuissa toistui usein tarinat haukivuorelaisen Tauno Laulaisen katamaraanin “keksimisestä” ja Formula 1-koneista. Tarinoille ei kuitenkaan löytynyt varmuutta pelkistä paikallislehdistä, joten kävin läpi myös Vauhdin Maailman ja Vene-lehden vanhoja numeroita. Tieto kasvoi ja kiinnostus oman veneen hankkimiseen lisääntyi.
Vuonna 2005 hankin ensimmäisen oman veneen. Se ei ollut mikään sporttivene, mutta sellaiseen oli hinku koko ajan. Moottorina oli 20 Terhi, jossa tuli kokeiltua jo kliiveri-potkuriakin. Vuonna 2008 unelma omasta kilpaveneestä toteutui viimeinkin, kun autonmyyntirahoista ostin vanhan Formula 4-veneen. Tarinoiden mukaan silläkin oli kilpailtu villeissä kilpailuissa. Tämän jälkeen veneet ovat kerenneet vaihtua useampaan otteeseen. Yhteistä kaikissa on ollut, että ne ovat vanhoja kilpavenemalleja ja usein taustalla on ollut kiinnostava tarina.
Vaikka sanotaan, että tikulla silmään, joka vanhoja muistelee, tässä blogissa on tarkoitus tonkia suomalaisen kilpaveneilyn historiaa ja ehkä vähän nykypäivääkin.
Hienoo!
VastaaPoista