keskiviikko 15. kesäkuuta 2016

Vanhoja kilpaveneitä nähtiin Peurungan F2-kisoissa



Formula 2 ratamoottoriveneiden MM-osakilpailu Laukaassa, Peurungassa on nyt takana.
Kilpailujen ohessa nähtiin vanhoja kilpaveneitä seitsemän kappaletta. Veneet olivat näytillä varikolla koko viikonlopun ja vedessä veneet nähtiin lauantaina ja sunnuntaina. Porukan ajot oli jaettu puoliksi, joten rataveneet ja matkaveneet olivat omissa lähdöissään. Yksi mukaan ilmoittautunut vene joutui jättäytymään pois tekniikkamurheiden takia.
Melkein koko porukka valmiina varikolla.
Itse saavuin Peurungan varikolle jo torstai-iltana. Paikan päällä sateli vettä ja tuuli oli melko voimakas. Vastaanotto varikolla oli huomattavasti lämpöisempi kuin keli, siellä vastassa oli varikkovastaavaksi osoittautunut hymyilevä nainen, joka toivotti meidät tervetulleeksi ja opasti meidät meille varatulle alueelle.
Kuski ja vene valmiina tositoimiin.
Perjantaina aamulla saapui paikalle viisi venekuntaa lisää ja alettiin porukalla pystyttämään veneiden päälle telttoja. Telttojen kasauksen jälkeen avautui race-office josta läksimme porukalla hakemaan liput ja kyselemään viikonlopun kuviosta. Toimistossakin meidät toivotettiin tervetulleeksi.
Historiikit oli sijoitettu varikolle näkyvälle paikalle heti sisääntulon viereen.
Perjantai menikin varikolla hengaillen ja F2 veneiden harjoittelua seuraten. Itsellä oli perjantaina vielä mainosten liimaus veneeseen, olin vasta saanut veneen maalattua ja koeajettua hieman aiemmin. Perjantai-iltana saapui riviin viimeinenkin vene. Koko seitsemän veneen ja neljäntoista tiimiläisen porukka oli kasassa.
Veneet nostettiin veteen nostureilla. Kuvassa historiikkiveneiden lisäksi Sami Seliön Formula 2-vene.
Lauantaina 10.30 ajoivat historiikki-rataveneet. Ajossa olivat villien kisojen kiertäjä Katti Laulainen Mercury 650xs-moottorilla, F4 tyyppinen katti Nikulainen Yamaha 70 ces-moottorilla ja TG-special 20 Mercuryllä. TG:tä ajoi Petri Häkkinen
ottivat varaslähdön radalle.
Janne Räisä ja Katti Nikulainen ottivat varaslähdön radalle.

Petri Häkkinen ja TG-Special
Pieksämäeltä, F4:ää Janne Räisä Mikkelistä ja katti Laulaista ajoin minä. Tuuli oli vieläkin melkoisen kova, mutta ajo onnistui keliin nähden hyvin. Jannen Yamahassa ilmeni käyntihäiriöitä joten hän ajoi aiemmin pois.

Tatu Marttinen & Katti Laulainen
Lauantaina iltapäivällä oli vuorossa historiikki-offshore veneet. Iltapäivällä vedessä olivat Argo 16 Johnson 75 stinger-moottorilla, Katti 123(Laulainen) Mercury XR2-moottorilla, Argocat 15 perässään Yamaha 85, ja Argocat 18 mercuryn 2-litraisella moottorilla. Argo 16 kuski Sami Pylkkö Kuopiosta, Katti 123:n Jorma Hartikka Joutsenosta, Argo 15:n Markus Paasonen Mikkelistä, ja Argo 18:n Ari-Pekka Rötkö Mikkelistä. Iltapäivällä tuuli oli vieläkin kovaa, mutta tämän porukan menoa tuuli ei tuntunut haittaavan. Itse ihailin näiden ajoa lähtölaiturilta käsin.
Kahvitauko ennen sunnutain ajoa.

Sunnuntaina meidän ajot oli järjestetty peräkkäin. Ajoimme kaikki historiikkiveneet peräkkäin lähtölaiturin taakse parkkiin. Jannen vene jäi varikolle lauantaina ilmenneiden käyntiongelmien takia. Ensimmäiseen lähtöön lähdimme Petrin kanssa kahdestaan.
Historiikki-offshoreveneet lähdössä.
Keli tuntui olevan vielä kovempi kuin lauantaina joten ajelimme maltilla. Kun ruutulippua heilutettiin, ajoimme lähtölaiturin taakse parkkiin. Kun aloin sitomaan venettä laituriin, Valtteri Pihlström komensi laiturille ja siitä heti Jorma Hartikan veneen kyytiin. Itse olin siinä vaiheessa ihan pyörällä päästä. Siitä sitten melkein heti startattiin sunnuntain historiikki-offshorelähtöön. Samassa yksi haaveista oli toteutunut, pääsin vanhan Laulaisen rakentaman kilpaveneen kyytiin. Oli todella rajua kyytiä. Kiihtyminen ja vauhti oli jotain ennenkokematonta. Silti kyydissä oli varman oloista olla, olihan kuskina kokenut kilpaveneilijä Jorma Hartikka.
Allekirjoittaneen veneilyhistorian huippuhetkiä.
Viikonlopun aikana varikolla näkyi kiitettävän suuri määrä historiikkiveneistä kiinnostuneita. Pääsin jututtamaan mm. Raimo Sonnista ja Niilo Seliötä, joista kirjoitan myöhemmin blogissa enemmän. Sain myös uutta tietoa Tauno Laulaisen tekemistä veneistä. Kiitos kaikille mielenkiintoa osoittaneille ja koko historiikkitiimille. Pääsin myös antamaan haastattelun Keskisuomalaiseen ja Neloselle. Ei olisi syksyn ensimmäisessä suunnittelumiittingissä uskonut, mitä tuleman pitää. Tästä on hyvä jatkaa!

Apa Rötkölle ja Argo 18:lle näytetään ruutulippua.
Kilpavenenostalgiaa löytyy nyt myös Facebookista! https://www.facebook.com/venenostalgiaa/ Tykkäämällä näet historiikkipäivitykset heti tuoreeltaan.
Lisää kuvia Peurungan viikonlopun historiikkimeiningeistä löytyy mm. Vauhtiveneilyn Facebookista ja Suvin kuvagalleriasta. Julkaisun kuvat © Suvi Nieminen.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti