Lokakuussa 2015 laittelin autoa katsastuskuntoon.
Hitsailujen lomassa tuli Valtteri Pihlströmiltä viesti ja muutama valokuva
kotia vailla olevasta vaneriveneestä. Valtteri sanoi, että hänellä tilat on jo
täynnä ja muutenkin "tää ois ihan siun näköinen vene". Iisalmelainen
kaivuriyrittäjä oli ottanut Valtteriin yhteyttä, koska muisti hänet
Vauhtiveneily-nettisivuistaan. Yrittäjä ajatteli, että Valtterin kautta voisi
löytyä hyvä koti tälle vaneriveneelle. Omistajaa askarrutti myös veneen tarkempi historia,
hän oli sen pelastanut purkutuomion saaneesta ladosta, muttei tiennyt sen
enempää veneen taustoja.
Olin jo aikaisemmin syksyllä etsinyt venettä ja sellaisen jo
hommannut. Sanoin sen ostamisen jälkeen, että kaksi venettä on ehdoton maksimi.
Näytin kuitenkin veneen kuvia tyttöystävälle ja hän sanoi, että kyllähän se
yksi vene vielä mahtuu johonkin. Ja eihän sen kunnostamisessa ole kiire.
Aikaisemmin käytiin yhdessä katsomassa vanhinta säilynyttä Laulaisen tekemää
katamaraania, joka useista yrityksistä huolimatta ei ollut kaupan. Koska en voinut
sitä unelmavenettä saada, niin olisihan tuossakin samantyyppinen isompi
vanerikatti tulevaisuuden projektiksi.
kuva: Tatu Marttinen |
Ennen Iisalmen reissua koitettiin porukalla selvitellä
veneen mahdollista alkuperää. Kellä se olisi ollut? Kuka sillä olisi ajanut?
Kukaan ei tuntunut tietävän veneestä mitään. Siinä oli piirteitä muista
veneistä, mutta ei sitten kuitenkaan minkään tunnetun näköinen.
kuva: Tatu Marttinen |
Koska vene oli turhan kookas ja peräosan mataluus ihmetytti,
tuumasin silloin, että sitä vois vaikka lyhentää. Onhan se iso ja painava kuin
mattolaituri. Itsellä ei ollut tiedossa tarpeeksi julmaa moottoriakaan veneen
liikauttamiseksi. Vene jäi sitten uuteen säilytyspaikkaansa ja jatkettiin
muiden projektien parissa.
Vauhdin Maailma 3/71 |
Jäi ihmetyttämään, miksi kukaan ei ollut kuullut veneestä,
vaikka se oli ihan nimimiehellä ollut. Jatkoin vanhojen lehtijuttujen
penkomista ja jonkunlainen käsitys veneen käytöstä muodostui. Ilmeisesti Mikael
Winogradoff käytti katamaraania tosi vähän. Suur-Saimaan ajojen ennakkojutussa vene mainitaan,
mutta tulosten mukaan Mikael on kuitenkin ajanut Speedcraft-yksirunkoveneellä.
Ilmeisesti hän käytti katamaraania Taivallahden ajoissa 4.7.1971. Vauhdin Maailma (Matti Murto) kirjoittaa Taivallahden
ajoista kertovassa jutussa näin: ”Winogradoff yritti liian nopeasti ja
näyttävästi, nopeus putosi liikaa ja Timo-herra ajoi karkuun”. Kuvissa näkyy
vain Timo Mäkisen Shakespeare-katti, eikä vilaustakaan Winon veneestä.
Vauhdin Maailma 8/71 |
Oletettavasti Mattolaiturin (vai UFOn?) kilpaura jäi noihin
kahteen kilpailuun. Mutta miksi? Vene on kuitenkin ollut sen verran merkittävä
suomalaisen katamaraanin historiassa, että on tullut mainituksi Vene-lehden Katti
kulkee kovimpaa –artikkelissa, jonka kirjoitti Kari Pirhonen. ”Timo Mäkinen
ajoi myös ratakilpailuja englantilaisella Shakespeare-ON-katamaraanilla.
Kilpakumppanina tässä luokassa oli Mikael Winogradoff, jolla oli allaan
ensimmäinen suomalaisvalmisteinen ratakatamaraani.”
Ihmetyttää vain,
miten vene on päätynyt Iisalmeen. Jos jollain on minkäänlaista tietoa, niin jaa
ihmeessä tietosi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti