perjantai 29. tammikuuta 2016

Kilpailuja Kyyvedellä, osa 1


Tämän blogin ei ole tarkoitus olla kaiken kattava tietosanakirja. Asiavirheitä varmasti tulee ja oikaisuja otetaan mielellään vastaan. "Tämä on se totuus, jonka minä olen nähnyt -- ja sitä elämää -- ja näitä asioita tutkineena." Mikko Niskasta (Kahdeksan surmanluotia) lainaten.

Suomessa on ajettu moottoriveneillä kilpaa 1900-luvun alusta, ympäri Suomea. Haukivuoren kasvattina oman kiinnostuksen ja tutkimuksen luonnolliseen keskiöön nousi jo alussa Kyyvedellä ajetut kilpailut. Meikäläisen perspektiivi yltää pisimmillään "Mäkärien aikaan".

Mustavalkoisten kuvien aika, "kun värejä ei ollut edes keksitty"


Alkuun moottoriveneissä käytettiin sisämoottoreita, auton moottoreita ym. Sitten kun perämoottorit alkoivat yleistyä, alkoi yleistyä myös moottorivenekilpailut. Suomalaisen kilpaveneilyn syntyhistoriaan sen enempää paneutumatta, hyvä lukuvinkki aiheesta: Suomen moottoriurheilu -kirjasarjan toinen osa (Tekninen kustannusliike Oy, 1979). Siinä on kerrottu suomalaisen kilpaveneilyn historiasta aina alkuhämäristä 70-luvun loppuun asti.

Kilpailuja Kyyvedellä

Kyyvesi kartalla
Kyyvedellä ajettiin venekilpailuja ainakin kolmessa eri paikassa: Haukivuoren Kapustasalmella ja Kangasniemen Luusniemellä Lokkamajalla sekä Lajunpohjassa.

Ensimmäiset kilpailut ajettiin Kyyvedellä ilmeisesti vuonna 1952. Sarjoina oli soutu, auton moottorit ja perämoottorit. Silloin kilpailut kulki enemmän nimellä venemoottorikilpailut. Vanhojen ihmisten suussa se tuntui pysyneen samana... Siihen maailmanaikaan moottorivenekilpailut oli iso juttu, oikein kansanjuhla, jota koko kylä tuli seuraamaan. Esimerkiksi Luusniemen Lokkamajalle saattoivat ajaa monta tuntia pienillä moottoriveneillä ja soutuveneillä kilpailuja katsomaan. Kilpailupaikoilla sai sitten kaikenlaisia virvokkeita, ja tietysti omat eväät mukana.

Järjestäviä seuroja oli Haukivuorella Häkkilän Haka ja Häkkilän Eräveikot, Kangasniemellä Luusniemen Elo. Haukivuorella ainakin 1950-luvulla ja vielä 1960-luvullakin veneet ja laivat olivat tärkeitä kulkuvälineitä, koska syrjäseuduille ei ollut kunnollisia teitä. Yksi syy veneilyyn oli Kyyveden saha, esimerkiksi pappani hinasi tukkilauttoja sahalle. Veneenrakentaja Tauno Laulainenkin aloitti veneenrakennusuransa rakentamalla veneitä sahalle. Kilpailuissa käytettiin aluksi tavallisia käyttöveneitä ja iso autonmoottoriveneitä. 1960-luvulla tiet paranivat ja vesiteiden merkitys arkielämässä väheni. Siksi isot veneet ja käyttöveneet jäivät pikkuhiljaa pois niin arjesta kuin kilpailuistakin.

Savon Sanomat 20.8.1952
1960-luvulla perämoottorit alkoivat yleistyä. Varsinaiset käyttöveneet alkoivat väistyä kilpailuista ja kilpakalusto muuttui enempi Mäkärän tyyppisiksi, vaneri"lipoiksi" ja "piikkinokiksi". 1960-luvun lopussa ilmestyi Haukivuorellakin kilpailuihin kaksirunkovene katamaraani Tauno Laulaisen rakentamana, omien sanojensa mukaan vuonna 1965. Katamaraani-venemallin alkuperä mielletään italialaiseksi, mutta venemallin hyödyt huomattiin Savossakin jo aikaisin.

1970-luvulle tultaessa kilpailuissa ajettiin pienemmissä luokissa 9-20 hevosvoiman perämoottoreilla (Terhi ym.) ja Mäkärä-veneillä. Toisaalta suurimmissa luokissa tehot kasvoivat jatkuvasti. Muun muassa vuonna 1973 nähtiin jo 130 hevosvoimainen Mercuryn kuutonen. 1970-luvun loppua kohti katamaraaneja alkoi ilmestyä lisää ja tehot vaan kasvoivat. 70-luvun lopussa tehokkain Kyyvedellä nähty moottori oli 235 Evinrude.

Vuosina 1977-1980 Haukivuorelaiset kävivät kokeilemassa virallisia kilpailuja muualla Suomessa. 80-luvulla kilpailut jatkuivat ja silloin osallistujia kävi jonkun verran myös muualta Suomesta, tavallaan harjoittelemassa virallisia kilpailuja varten. 1980-luvun loppua kohti kilpailijoiden määrä alkoi vähentyä. Samalla järjestäminen kävi hankalammaksi ja kalliimmaksi ja yleisönkin mielenkiinto hiipui. Viimeiset kilpailut ajettiin vuonna 1989, Luusniemellä mahdollisesti vielä 1990.

Kyyveden kilpailuissa nähtiin parhaina vuosina kymmeniä veneitä, toista tuhatta katsojaa ja suomalaisen kilpaveneilyn kärkinimiä. Kyyvettä kyntäneistä moottoreista mainittakoon tehokkain, eli Tauno Laulaisen Formula 1 V8 Johnson.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti